✴️ Kabbala
Kabbala "alma, kabul etme" anlamına gelen "qibbel" kökünden gelir, değişmeyen, ebedi ve gizemli 'Ein Sof' (ebedi, her şeyden önce olan Tanrı) ile ölümlü ve sonlu evren ve onun yaratılışı arasındaki ilişkiyi açıklamayı amaçlayan ezoterik 'Yahudi' öğretileridir. 4 bin yıl önce Sefer Yetira'yı (Yaratılış Kitabı) yazan İbrahim Peyg. ile başlayarak, Kabala hakkında birçok kitap yazılmıştır. Sonraki önemli kitap, M.S 2. yüzyılda yazılmış olan Zohar kitabı'dır. Zohar’ı, 16. yüzyıl kabalisti Isaac Luria’nın çalışmaları takip eder.
20. yüzyılda Kabalist ’ın çalışmaları ortaya çıkmıştır.
Aşlag'ın yazıları diğer Kabalistik kaynaklar gibi, üst dünyaların yapısını ve nasıl alçaldıklarını, evrenimizin ve onun içindeki her şeyin nasıl var olduğunu betimlerler. Yehuda Aşlag’ın "Talmud Eser Sefirot" (On Sefirot Çalışması) adlı ders kitabı, sorular, cevaplar, tekrar materyalleri ve açıklamalar içeren bir çalışma yardımcısı olarak tasarlanmıştır. Bu kitabın manevi alemdeki evreni yöneten kanunları ve güçleri betimleyen, üst dünyaların fiziği olduğuna ve öğrencileri aşamalı olarak dönüştürdüğüne inanılır. Çünkü kişi manevi dünyayı nasıl deneyimleyeceğini ararken, kendisini ders kitabında yazan manevi kanunlara aşamalı olarak adapte eder. Kabala öğretisi, herhangi soyut bir şey ile uğraşmaz, sadece insanın nasıl yaratıldığı ve daha yüksek varoluş seviyelerinde nasıl faaliyette bulunduğu ile uğraşır. Kabala bilgeliğin manevi dünyaya çalışmak için bir araç olduğuna inanılır. Dünyayı keşfetmek için, fizik, kimya, biyoloji gibi bilimleri kullanılır. Bu bilimler 5 duyuyla algılandığı, fiziksel dünyaya çalışır.İçinde yaşadığımız dünyayı bütünüyle anlamak için, duyuların algılayamadığı gizli alemi keşfedebilecek bir araştırma aracına ihtiyaç vardır. Kabala bilgeliğine göre realite iki güç veya nitelikten oluşur: "alma arzusu ve verme arzusu".Verme arzusu vermek istediği için bir alma arzusu yaratır, bu nedenle daha yaygın biçimde kullanılan adı ‘Yaratan’dır. Bu yüzden inanca göre tüm yaratılış bu alma arzusunun görünümleridir. Kabala sadece yaratılışın tasarımını öğretmez, aynı zamanda realiteninher şeye gücü yeten ve her şeyi bilen başlangıçtaki tasarlayanı gibi, nasıl tasarlayanlar olunabileceğini öğretir.
○ Merkabah Mistisizmi : Ortaçağ kabalacılığından önce, Yahudi mistisizminin gelişiminin ilk dönemidir. Bu dönemden kalma literatür MÖ ilk yüzyıllar ile MS 10. yüzyıl arasındaki döneme aittir. Bu dönemde Kabalacılık belirli bir seçkin grup tarafından çalışılmaktaydı.
○ Ortaçağ Alman Hasidizm (Aşkenaz Hasidizmi): 1150-1250 Yahudi mistisizminin yaratıcı bir dönemidir. Bu dönemde Hasidizm ilk dönem kabalistlerinden farklı olarak küçük bir aristokratik sekt olarak kalmamış ve fikirleri geniş yahudi toplumuna yayılmıştır.
Kabbala "alma, kabul etme" anlamına gelen "qibbel" kökünden gelir, değişmeyen, ebedi ve gizemli 'Ein Sof' (ebedi, her şeyden önce olan Tanrı) ile ölümlü ve sonlu evren ve onun yaratılışı arasındaki ilişkiyi açıklamayı amaçlayan ezoterik 'Yahudi' öğretileridir. 4 bin yıl önce Sefer Yetira'yı (Yaratılış Kitabı) yazan İbrahim Peyg. ile başlayarak, Kabala hakkında birçok kitap yazılmıştır. Sonraki önemli kitap, M.S 2. yüzyılda yazılmış olan Zohar kitabı'dır. Zohar’ı, 16. yüzyıl kabalisti Isaac Luria’nın çalışmaları takip eder.
20. yüzyılda Kabalist ’ın çalışmaları ortaya çıkmıştır.
Aşlag'ın yazıları diğer Kabalistik kaynaklar gibi, üst dünyaların yapısını ve nasıl alçaldıklarını, evrenimizin ve onun içindeki her şeyin nasıl var olduğunu betimlerler. Yehuda Aşlag’ın "Talmud Eser Sefirot" (On Sefirot Çalışması) adlı ders kitabı, sorular, cevaplar, tekrar materyalleri ve açıklamalar içeren bir çalışma yardımcısı olarak tasarlanmıştır. Bu kitabın manevi alemdeki evreni yöneten kanunları ve güçleri betimleyen, üst dünyaların fiziği olduğuna ve öğrencileri aşamalı olarak dönüştürdüğüne inanılır. Çünkü kişi manevi dünyayı nasıl deneyimleyeceğini ararken, kendisini ders kitabında yazan manevi kanunlara aşamalı olarak adapte eder. Kabala öğretisi, herhangi soyut bir şey ile uğraşmaz, sadece insanın nasıl yaratıldığı ve daha yüksek varoluş seviyelerinde nasıl faaliyette bulunduğu ile uğraşır. Kabala bilgeliğin manevi dünyaya çalışmak için bir araç olduğuna inanılır. Dünyayı keşfetmek için, fizik, kimya, biyoloji gibi bilimleri kullanılır. Bu bilimler 5 duyuyla algılandığı, fiziksel dünyaya çalışır.İçinde yaşadığımız dünyayı bütünüyle anlamak için, duyuların algılayamadığı gizli alemi keşfedebilecek bir araştırma aracına ihtiyaç vardır. Kabala bilgeliğine göre realite iki güç veya nitelikten oluşur: "alma arzusu ve verme arzusu".Verme arzusu vermek istediği için bir alma arzusu yaratır, bu nedenle daha yaygın biçimde kullanılan adı ‘Yaratan’dır. Bu yüzden inanca göre tüm yaratılış bu alma arzusunun görünümleridir. Kabala sadece yaratılışın tasarımını öğretmez, aynı zamanda realiteninher şeye gücü yeten ve her şeyi bilen başlangıçtaki tasarlayanı gibi, nasıl tasarlayanlar olunabileceğini öğretir.
○ Merkabah Mistisizmi : Ortaçağ kabalacılığından önce, Yahudi mistisizminin gelişiminin ilk dönemidir. Bu dönemden kalma literatür MÖ ilk yüzyıllar ile MS 10. yüzyıl arasındaki döneme aittir. Bu dönemde Kabalacılık belirli bir seçkin grup tarafından çalışılmaktaydı.
○ Ortaçağ Alman Hasidizm (Aşkenaz Hasidizmi): 1150-1250 Yahudi mistisizminin yaratıcı bir dönemidir. Bu dönemde Hasidizm ilk dönem kabalistlerinden farklı olarak küçük bir aristokratik sekt olarak kalmamış ve fikirleri geniş yahudi toplumuna yayılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder