22 Mart 2018 Perşembe

Yeniden doğuş..

Ay ile Güneşin bir araya geldikleri dönem olarak düşünülen Ekinoks dönemleri, Gün-Ay eşitliği, hem Bahar Bayramı/ Yeni Kün /Yeni Gün / Çıl pazı / Çanı Kün / Şagaa / Isıah / Gündönümü /Ergenekon 
hem de ' Kün- Ay Sembolü' ile ilişkilidir. 
Nitekim bu sembol bayrağımızda da hilal şeklindeki Ay ve yıldız şeklindeki Güneş ile temsil edilmiştir ve binlerce yıl öncesinden kalan kurganlarda görüldüğü gibi on binlerce yıllık Göbeklitepe kalıntılarında da bulunarak Anadolu'nun anayurt olduğunun yanı sıra, 
Sümer medeniyetinden kalan izlerde de açıkça görülerek 
Sümerler ve Göbeklitepe yapısı ile Proto-Türk kültürel ilişkisini sergilemektedir. 

'Yeniden doğuş'u ifade eden bu sembol 

yine “yeni yılın başlangıcı, yenilik, coşku, canlanma, uyanma, dirilme” 
gibi nitelikleriyle 
günümüze bütün bir Türk dünyasının 
ortak kültür mirası olarak intikal etmeyi başarmış 
ve benim en çok benimsediğim adı ile 
'Ergenekon Bayramı' ile de ritüele yansımıştır.

Gerçek kültürümüzün 
doğa ile muhteşem harmonisini ortaya koyan 

ve dolayısıyla insanı, 
içinde yaşadığı tabiatın bir parçası olarak 
kabul ettiklerini gösteren 

biz Türklerde,

insan ruhu da dönen varlıklar arasındadır 
(Türkçe ifadesiyle özût erkliği yorugh idi 
-ruhlar kuvveti ile hareket halinde) 

ve Yer-sub kültümüze göre de,

her canlı;
insanlar, hayvanlar, bitkiler, 

birbirine ruhsal alemde bağlı olduğundan 

birbirleriyle başka bir boyutta 
iletişim halindedir. 

"‘Ergene’nin manası ‘bir dağın kemeri’, 
‘kon’un manası ‘dik’tir; 
orası dağın kırı (dağın en yüksek yeri) idi."

Nitekim Ergenekon Destanı da 
bir bakıma,

Göktürklerin doğuş destanı idi.

Ve aslen de 
gerek Türk dünyasında, 
gerekse Anadolu’daki örnekler incelendiğinde 

özündeki sevgi, kardeşlik ve yardımlaşma ilkelerinin

temel prensibini oluşturduğu 
bu bayram geleneğini 

herhangi bir meşrep veya mezheple ilişkilendirmek de
doğru değildir. 

Tarihi İslâmiyet’ten çok öncelere giden bu gelenek, 

bir dinin bayramı değildir zira...

Türk dünyasında 
birçok sebebe bağlanarak 
birçok isimle kutlanan 

ve çok farklı inançlara sahip Türklerde  
çoğu dini öğretiyle ilişkilendirilen bu bayram, 

ortak bir kültürel tavra dönüşmüş, 
fakat hep Şamanlık kalıntısı ile sürdürülmüştür.

Behçet Kemal Çağlar tarafından kaleme alınan 
Ergenekon isimli piyeste de 
Millî Mücadele ile 
arasındaki benzer bir ilişki ifade edilen 

Ergenekonda ,
Ergenekon Destanında kendini bulan 

__“Varoluş ve Diriliş günü”

Toprağın kış mevsiminde yattığı

ölüm uykusundan kalkması (....) ,

gibi anlamları ile o kadar manidardır ki...

'Türk'ün bayramı' için

Kazaklardaki şu temenni ile

benden herkese ;

"Jasın kuttı bolsın,. Ömir janın uzak bolsın,. Ulus baktı bolsun,,

Yaşın kutlu olsun,

Ömrün bereketli olsun,

Ulus mutlu olsun

-----------

ve bence de

"Yeniden doğuş" olsun 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder