Bir çok masal hikaye ye konu olan Zümrüdü Anka kuşu ne canlı bir kuş, ne de basit bir masal kuşudur. Zümrüdüanka kuşu gayb âleminin en önemli prototip’lerden (ilk örnek) biridir. Zümrüdüanka kuşu bulunduğu yer “mana alemi” yani gayb (görülemeyen) âlemdir.
Tur-i Sina dağından bakıldığında Zümrüdüanka kuşu, Tuva vadisinin doğu yamacını kanatlarının altında gizlediği, örttüğü veya korumaya çalıştığı görülmektedir. Zümrüdüanka kuşunun babasının küllerini götürmüş olduğu Heliopolis güneş tapınağının bulunduğu yer Kafdağı, yani mikro kozmos denilen düz dünyadır (Örnek).
Dikkat edildiğinde, her hayvandan bir parça alınarak yapılmış olan Zümrüdüanka kuşu devasa boyutta bir prototiptir. Bu nedenle kendi gibi taştan yapılmış prototip olan babasının küllerini Heliopolis’teki güneş tapınağına götürüp bırakmasının mümkün olmadığı ortadadır. Demek ki Zümrüdüanka kuşunun babasının küllerini Heliopolis güneş tapınağına götürüp bıraktığı söylencesi ile bizlere Zümrüdüanka kuşunun bulunduğu yerin, hem Kafdağı, hem Heliopolis güneş tapınağı olduğu üstü örtülü olarak anlatılmaktaydı.
Zümrüdüanka kuşunun sembolüyle neler anlatılmak istendiği, anlayanlara üstü örtülü olarak anlatılmıştır. Örneğin: Aşağıdaki kuran ayetleri, mana alemindeki ilk örneklerden yani, benim sizlere anlatmaya çalıştığım prototiplerden söz etmektedir. Ankebut suresinin 43’cü ayetin tercümeleri şöyle:
“Biz insanlara bu örnekleri anlatıyoruz, ama onların anlamını bilgililerden başkası kavrayamaz.” (ankebut 43).
“Gerçeği iyice bilmek isteyenlere âyetlerimizi apaçık gösterdik." (Bakara suresi, 118).
“Ve işte bu örnekleri insanlar için veriyoruz. ve onu, âlimlerden başkası akıl (idrak) edemez.”
“İşte biz, bu temsilleri insanlar için getiriyoruz; fakat onları ancak bilenler düşünüp anlayabilir.” (Diyanet vakfı meali. ankebut 43).
“İşte bazı gerçekleri anlatmak için, biz bu kabil temsiller getiriyoruz, ama bunları, ancak ibret almasını bilenler anlar.” (Suat Yıldırım meali: ankebut 43).
“Bunlar bizim, insanlara vermekte olduğumuz örneklerdir ki ilim sahiplerinden başkası onlara akıl erdiremez.” (Yaşar Nuri Öztürk: ankebut 43).
“İşte bu örnekler; biz bunları insanlara vermekteyiz. ancak âlimlerden başkası bunlara akıl erdirmez.” (Ali Bulaç meali: ankebut 43).
“İşte biz insanın önüne bu temsilleri koyuyoruz: ama onların gerçek anlamını ancak [bizi] tanıyanlar kavrayabilir.” (Muhammet Esed meali: ankebut 43).
“Andolsun ki biz, aklını kullanacak bir kavim için oradan apaçık bir ibret nişanesi bırakmışızdır.” (ankebut 35).
ÖZETLE.
Zümrüdü Anka kuşu hem vardır, hem yoktur. Çünkü, Anka kuşu yapma bir kuş, bir sembol olarak vardır. Canlı bir kuş olarak yoktur. Anka kuşunun prototipi taş ve topraktan yapılmış olduğundan ele geçirilecek tüyü de yoktur. Bu yüzden Anka’nın tüyünü ele geçirmek yerine, kendini bulup görmekle en büyük sırlara vakıf olunabilir. Ancak ölümsüzlüğe kavuşmanın yolu sırları çözmekten değil, Anka kuşunun bulunduğu yerde olduğu ileri sürülen ab-ı hayat suyunu bulup, içmekle gerçekleşebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder